onsdag 22 maj 2013

Para eller inte para???

Strax efter hemkomst med Nadya började hon löpa, hon har ännu inte de bästa dagarna och jag vet inte om jag ska para henne eller låta bli. De bästa dagarna för parning infaller denna gång när Conny är på jobb och därmed blir det lite problem för att åka iväg för jag har inte räknat med att hon skulle löpa just nu så det passar inte riktigt in i tiden.
Hennes Finska Championat har jag ansökt om så det borde komma när som helst och bli synligt i FKK:s databas.

Att para Nadya skulle tillika vara roligt då jag känner till stamtavlan bakom i flera generationer och vet att det är mentalt stabila hundar med bra temperament bakom. Visst hundar som har fått IL och inte lever längre men också hundar som fått IL och har repat sig och blivit friska igen. Nadya har aldrig varit sjuk så här långt och vad gäller hennes far FI SE CH. Eriksro Kökar-Sture (Snix) så måste jag säga att den tid han var hos mej hade jag inte problem med honom varken med andra hanar eller att han skulle vara dålig och fungerade BRA i flocken. Han var alfa-hane och det är hans rätta position men förstod att JAG var ledaren. Han är ögonlyst UA men patella 0/1 och därmed är också Nadya kontrollerad för patella med 0/0 eftersom jag ville veta att hon inte har det, skulle hon ha det är jag tveksam till att jag skulle gå vidare med henne i avel med någon individ som inte var undersökt. Nu när jag vet att hon är undersökt med detta resultat kan jag gå vidare med en hane som inte är patellakollad (råd jag har fått från uppfödare med raser där patella är vanligt). Bakom Snix ligger min egen uppfödda Eriksro Ofeigstad Gryla som också hon är ögonlyst U.A, bakom henne ligger en tik från min andra kull Eriksro Cruella som fortfarande lever och i år blir 12 år. Bakom henne ligger mina första egna avelshundar Amled och Silversound´s Ella-Cinderella, bägge högt meriterade och hela linjen där med ett bra temperament.
Bakom Snix ligger min och Pia Suopankis delägda hane Anarchos Trikimees med ett toppentemperament och högt meriterad samt hela linjen bakom är bara toppen.
Nadyas mor Ålvishemis Lin Lykke Hedesdotter är en tik som jag tycker är något stor men med ett bra och stabilt temperament. Bakom henne ligger en tik som är kullsyster till en hane jag är mycket förtjust i men som aldrig har lämnat några valpar så iom Nadya är jag glad om jag kan ta tillvara denna bit i avel.
Även om Nadya i sig är en stor tik och har stora individer bakom sig värdesätter jag dessa individer högt då det har visat sig att de har ett bra temperament vilket för mej är viktigt vad gäller avel.
Dvs - jag prioriterar INTE rasstandard vid avel utan jag prioriterar min tro vad gäller hälsan hos lundehund.
Däremot uppskattar jag när domarna tar fram en individ som visas på utställning som verkligen håller den rätta rasstandarden.

Hanen till Nadya då - jag vet ännu inte med säkerhet vilken hane det blir, men jag vet att det blir isf en hane med ett stabilt temperament och som hittills har lämnat riktigt bra ifrån sig men endast ett fåtal har gått vidare i avel. Eller en ung hane med ett bra temperament som inte ännu parat men som jag vet vad har bakom sig och uppskattar vad som finns bakom. Har olika alternativ att välja på men vet inte vad jag ska välja eller om jag ska para då det är lite fel i tiden.