torsdag 23 maj 2013

Kennelns registrerade valp nr. 100

FKK har i dagarna registrerat kennelns 100:ade valp. En milstolpe för många. Min första kull föddes 31.7.2000 och det har tagit mej 13 år att komma till detta antal efter många sorger och bedrövelser.
Vägen har inte varit en dans på rosor och stora inkomster - nej då långt därifrån, men som de kloka säger - det är de stora utgifterna man blir rik på.

Eriksro Mr Big Bang är nummer 100 och namnet fick han dels för att han vägde 265 gram vid födseln och dels för att det var överlevande valp nr.100. Fortfarande har jag inte hört någon lundehundvalp som varit så stor och han har vuxit i samma takt viktmässigt som Balder och Betty så även utvecklingen, dvs han har varit en vecka tidigare än dem. Han är också ensam vid matbaren vilket har resulterat i att han är ingen liten kille och möjligheterna finns att han kommer att bli stor - dock ingen garanti utan det ser man först vid 6-7 månaders ålder.

Kennel Eriksro valpkullar

Återigen gick det otroligt snabbt med registrering av kullarna, massor med pluspoäng till FKK för deras elektroniska system. Chippade i måndags, dubbelkoll av chippen på tisdag kväll samt pappren skannas in och bifogades till kullens info över nätet, godkändes och sparades. Onsdag kunde man logga in och betala och bara ett par minuter senare syndes kullarna på nätet. Snabbt, smidigt och enkelt så nu väntar jag bara på att de ska dyka upp i postlådan - vilket jag misstänker sker i början av nästa vecka med tanke på postgången - FANTASTISKT!!!!

Utöver detta är Nadya på väg in i höglöp, checkade henne idag och det börjar närma sig, har beslutat att prova para henne med en äldre herreman som kommer på besök i dagarna och det blir fullständig koll på dem - en medveten planerad parning har jag ännu inte lämnat obevakad, finns inte i min tankegång att göra på det sättet, det kan gå bra - men det kan gå väldigt illa också speciellt om endera av dem inte varit med om en parning tidigare. Mitt motto är: "BETTER SAFE THAN SORRY".  Samt vill jag veta när parning skett så man vet tidsmässigt hur många dagar tiken går vilket jag anser är av stor vikt att veta. Nu vet jag att alla resonerar inte som jag och det är ju bra att det finns olika sätt att tänka avel på.

Tja då är det bara att vänta och se vad som händer, några glädjeskutt tar jag inte förräns det blir valpar och de har passerat två veckor och först då inkommer jag med mer information officiellt. Den som är intresserad av en valp är välkommen att höra av sig.