söndag 26 maj 2013

Danny + Nadya = Sant

Om allt går vägen och parningen har tagit så dyker det upp smått igen i slutet av juli. Bara att vänta och se, även denna gång gör jag som jag gjort de fem sista gångerna och ser om min teori håller en sjätte gång.

danny-nadya

Danny är en herreman som blir 10 år i oktober, han har inte många avkommor efter sig och meningen var att det skulle varit en annan hane, men tillfälligheter och att inte komma iväg ändrade på planerna. Danny finns också bakom Lilli i stamtavlan och med Betty blir det att han finns i femte generation bakåt i ledet och därmed riktigt roligt att han parade igen. Men det är inte vilken tik som helst som han parar och när som helst för att de ställer upp. Nadya ställde upp sig redan när han kom i torsdags, jag provade med en “progesteronsticka” och även om hon villigt skulle gått med på att para sa stickan att det var inte rätta tidpunkten – och de fakto är att så sa Danny också och väntade tills igår lördag.
Möjligen detta kan vara orsaken till att många tikar går tomma – de är helt enkelt parade på “fel dag” trots att tiken bjuder ut sig och hanen kliver på. För många år sedan upptäckte jag att de är riktiga “joyrides” både hane och tik när tiken löper, men det är bara de riktigt erfarna hanarna som verkligen vet när det är rätt.
Följande löp och parning har jag haft. Från det att tiken började blöda så på 8:e dagen efter fram till dag 20 var det parning varje dag. Eller med en annan tik som blev parad vid ett tillfälle och ratade sedan hanarna 2 veckor efter men tillät att en viss hane kunde para fast löpet var över???  Det är ingen ännu som har kunnat svara på den frågan.

Så ni som har tikar som löper, kolla tiken för det är inte alltid hanen det är fel på, skulle närmast vilja säga i de flesta fall beror det hela på tiken.