måndag 6 maj 2013

NO SE Eriksro Trevliga Liam 5 år

Hipp hipp hurra för "Kark" idag som blir 5 år. Tack Siv Hjelme för ett gott hem du gett åt honom.
En go gutt som har lämnat flertalet avkommor och fört generna vidare i Norge vilket jag är otroligt stolt över.
Även på utställningar har han gjort det gott.

Övriga kullsyskon lever tyvärr inte och har lämnat jordelivet alldeles för tidigt men även de har lämnat avkommor så även de lever vidare.
Eriksro Trevliga Luke lyckades med bedriften 2 cert samt en BIG-4 placering, tyckte dessvärre inte om påhittet utställningar men lämnade riktigt fina avkommor varav jag själv har en: NordJV-11 Eriksro Mysiga Lilla My. "Leon" blev enligt vad jag har fått berättat för mig först förgiftad av en död fågel och detta lämnade spår i hans immunsystem till IL som troligtvis låg latent efter detta och sedan bröt ut och han fick somna in.


Eriksro Trevliga Lycke flyttade till USA och hann där lämna en kull på 3 hanar och 1 tik innan hon i år 2013 slutligen somnade in pga IL.

Personligen är jag inte själv oroad över att "Lillis" bägge föräldrar fått somnat in pga IL då detta finns i alla lundehundar, jag tror mera på utfodring och vad man utsätter dem för, dvs att man vänjer dem till allt möjligt och socialtränar i ung ålder så har man goda förutsättningar trots att arv finns med i bilden. Ett bra temperament och god socialträning har också stor betydelse.