fredag 28 mars 2014

Småttingarna 6 veckor

fionatrio Dino, Eros och Apollo är tre framåt och positiva krabater, i går kväll blev de chippade. Det gick riktigt bra, även bilåkningen, hela vägen hem sov de som små stockar.
Fördelen med att bo långt ute på landet och ha massa km till allt är att det blir mycket bilåkande för dem och när man åker iväg någonstans passar man på att ta valparna med så de får lära sig åka bil.

Jag vänjer inte mina valpar med barn längre, de växer upp utan några som helst dåliga erfarenheter med barn och jag anser att det är föräldrarna som skall lära sina barn hur man bemöter hundar, tidigare var jag i min enfald benägen att uppmärksamma att valparna var vana med barn – men har de inte upplevt barn har de heller inte några negativa minnen och alla valpar oavsett ras bemöter världen positivt.

Det jag är noga med är att det alltid är ljud runt omkring dem dagtid, så det är dammsugare, golvtvätt, slammer och skall från de andra hundarna. Liv och rörelser hela tiden med andra ord, det är vad jag tror på. Bordsträning och hantering av valparna sker dagligen, pet och påt i munnen, kloklippning och naturligtvis lek med de andra hundarna. Ragnar (griffon) är helt klart lekfarbror nummer 1 men Charlie (lunne) och Saana (lunne) är också två lekkamrater. Fiona har fått nog av valparna och övervakar oftast en bit därifrån.

Det är otroligt intressant att studera på håll vad de sysselsätter sig med när man inte är hemma.