lördag 11 januari 2014

Spännande tider

Vid det här laget brukar många åka och göra ultraljud med sina tikar - inte jag, jag tar det på känsla och när jag ser hur tiken beter sig så kan man vara rätt säker många gånger om tiken är dräktig eller inte, om hon inte är skendräktig. Personligen räknar jag med att när jag vet att parning har skett så är tiken dräktig tills motsatsen har bevisats => inga valpar.
Så idag räknar jag med att Fiona är dräktig eftersom hon blev parad vilket vi är tre vittnen till, men hur det verkligen är får man se i mitten av februari. Just nu tycker hon bäst om att kura ihop sig på sovplatsen under databordet samt i vår säng. Bara hon får vara nära är hon hur nöjd som helst, kommer gärna med på långa turer i skog och mark ännu.
Ganska roligt och intressant är att följa med "dräktighetsdagboken". Erfarna skickliga uppfödare kan redan nu känna foster.

Week four- Days 21- 28

Towards the end of the fourth week of pregnancy, a vet or experienced breeder may be able to detect the presence of the developing puppies by gently palpating the abdomen. The eyes and spine of the foetuses begin to develop, and their faces begin to take shape. The foetuses grow to around 1.5 centimetres long during week four. Your bitch's teats may begin to swell at this stage, and she may have a thin, clear discharge from the vagina.

The fourth week of foetal development is considered to be one of the most formative stages of the pregnancy, when the growing puppies are most vulnerable to damage and developing defects. At this stage of development, begin to limit rough play and particularly strenuous exercise in your dog. Consult with your vet about your bitch's changing nutritional requirements and find out if you may need to feed any supplements.