måndag 20 januari 2014

Fiona 35 dagar i dräktigheten

Fiona har börjat få valpfoder, hon har nu nått halvvägs genom dräktigheten och eftersom hon är parad så gör jag som jag alltid brukar - introducerar valpfoder. Denna gång har jag valt Brit Care eftersom jag har fått bra magar på valparna med det fodret vid introducering av foder.
Ultraljud - nää, det känner jag inte för att göra, är hon dräktig så är hon, är hon inte så är hon inte. Iom att hon får mer mat så har hon också blivit lite "tjockare". Hon sover mycket och vill inte ut på tur lika mycket, stannar gärna hemma.
Många frågor om B-vitamin har jag sett att det är, jag ger åt alla hundar B-vitamin för att stärka immunsystemet, men det var iom en parad tik jag började med det pga jag hoppades på minskad förekomst av gomspalt då det B-vitaminet jag använder också innehåller folinsyra. Detta skall ges innan parning, dvs skall påbörjas en tid innan parning för att ev. ha effekt eftersom det är i början av dräktigheten som käkarna utformas så att börja i mitten/slutet av dräktigheten ger ingen effekt vad gäller den biten.
Fiona är inte vaccinerad mot herpes, pga jul- och nyår samt mellandagarna gick det inte att i tid få över vaccinet så jag valde att lämna bort det, kanske lika bra då jag hörde om andra tikar som fått allergiska reaktioner på vaccinationen - rätt allvarliga sådana så jag fick mej också en tankeställare om herpesvaccination är så bra för lundehund då deras svaghet är just immunsystemet - tål att tänkas på. Visst jag har fått positiva resultat av att vaccinera och negativa resultat av att inte vaccinera så summan av kardemumman är att det positiva överträffar det negativa egentligen.

Week five- days 28- 35

Amniotic fluid in the uterus increases in order to protect the pups around day 32 of gestation, and so you or your vet will no longer be able to detect the presence of puppies by palpating the abdomen. From week five onwards, the puppies are much less susceptible to developmental issues and defects. The individual toes begin to form, and claws and whiskers start to grow. The foetuses also develop their male or female sexes during this time. Your bitch's weight will begin to noticeably increase at this stage, and you should increase her food rations now if you have not done so already. Feed little and often, and start to introduce your chosen puppy food into the mix.
If you have decided to have an ultrasound scan done on your bitch during pregnancy to try and ascertain the number of puppies and identify any problems, this is usually performed during the fifth week.