lördag 25 januari 2014

Ögonlysning & Patellakoll

Årets enda möjlighet att ögonlysa och patellakolla hundar har varit nu denna helg. Tuomas Illukka från Åbo kommer en gång per år och har gjort i 23 år nu och “servar” våra hundar. Detta ser vi otroligt positivt på då vi slipper lägga ner dyra resekostnader för att åka och göra dessa undersökningar i Åbo. Kan göra det på hemmaplan och det går fort och smidigt – helt underbart, vill på detta sätt skicka ett stort TACK till Lillevi Hagberg, Narmobergs kennel för att hon håller i trådarna för detta arrangemang.

I år valde jag att ögonlysa och patellakolla Eriksro Sweet Sugar (Charlie) och Eriksro Bright Star (Saana). Bägge är nu ögonlysta U.A och patellastatus 0/0.

Tidigare var jag av den åsikten att man “inte ska leta fel” men måste säga att det känns otroligt bra att göra detta då jag har fått rekommendationer att “para med en som är fri” då jag övervägde att ta en tik ur avel som har detta bakom sig, men hur vet jag detta om jag inte kollar upp?  Nu vet jag att det i åtminstone två generationer är OK vad gäller den biten. Jag har fortfarande inget krav på att mina valpköpare behöver göra något sådant här, för det krävs inte för registrering av valpar i Norden, andra regler gäller t.ex. i Tyskland, Holland osv…