fredag 9 augusti 2013

Vikten går upp

nadyapups

Normalt är det en kurva som man inte ser så positivt på men i detta fall vad gäller valparnas vikter så gillar jag kurvan.

Så här långt ser det bra ut, på lördag blir de två små hattifnattarna 2 veckor, tiden rullar på och snart är de 8 veckor, den ena hanen blir troligtvis kvar lite längre tills den ska flytta till sitt fodervärdshem, jo jag kommer att spara en hane för framtida bruk för framtida avel om testiklarna kommer ner. Har insett att han passar till flera av mina tikar och det är inget nytt material jag köper in utan jag jobbar på så länge det går med vad jag har och vad jag får fram. Övriga planeringar pågår och blir det som vad jag önskar kommer denna hane att kunna användas till en hel drös med tikar.

Det har varit pirrigt hela vägen med valparna, men jag har jämfört med de senaste kullarnas viktkurvor och bägge ökar i samma takt som de andra. Det enda man får vara oroad för är om de råkar ut för något eftersom flertalet kullar av olika raser så har valparna dött inom två veckor, ännu vet de inte vad som orsakar det.
I princip är jag glad att gossar föds, även om efterfrågan mest handlar om tikar, men hur ska tikarna gå vidare i avel om inte hanarna finns?