tisdag 22 januari 2013

Turku Top Dog Show

I goda vänners lag åkte vi tillsammans till Åbo för att både ställa hund och ha lite kvalitetstid.
Lördag eftermiddag bar det iväg med Viking Grace för att övernatta på Hamburger Börs i Åbo. På kvällen begav vi oss till Amarillo för att avnjuta en god middag med god dryck till.
Annika skulle vara först ut i ringen med Oliver vilket resulterade i BIM CERT CACIB, Anette var nästa på tur med Chilla eller jag var samtidigt med Lilli. Både Lilli och Chilla åkte på bedömningen VG men humöret var på topp ändå då vi visste att shopping stod på schemat fortast möjligt efter bedömning..
Anarchos Trikimees placerade sig som BH-2 med reserv-CACIB och det får man vara nöjd med att han över huvudtaget fick CK, flera mycket snygga hundar ratades ner men jag vet kvaliteten på dem utan utställningsresultat och pga kennel Recknagels höga kvalité på sin uppfödning är jag otroligt glad över Ulla som kommer därifrån.
Även lilla Tove (Eriksro Mysiga Mymlan) var anmäld och hon har många bra detaljer och jag är mycket nöjd med hur hon utvecklats. En liten nätt tik men med en bra benstomme och bra proportioner.
Per Kr. Andersen var hård i sin bedömning och  Lilli föll på det som hon brukar, vi vet hennes svagheter och valet av hane till henne måste övervägas noga för att få de detaljerna bättre. Jepp, jag är kräsen det är inte bara inavelskoefficienten som ska matcha - det är mycket annat också, hittar jag inte det jag söker parar jag inte heller en tik utan låter det vara.
Har man en hund som behöver tränas inför utställning så kan jag varmt rekommendera Per Kr. Andersen för han är en trevlig man, lugn och varsam med hundarna