fredag 29 augusti 2014

Mycket har hänt….

Vi har bl.a varit till Eskilstuna på utställning, inte super individuella resultat men Bobs 3:a bästa hane samt BIR-uppfödargrupp, däremot hade vi en trevlig samvaro med knytkalas för att göra det hela lite roligare och till en liten träff så var det inte hela världen med halvbra resultat med tanke på att alla hundar var helt ur pälskondition så  jag var helt överens med domaren.
18-26 augusti besökte vi Island, en helt fantastisk semestervecka tillsammans med våra isländska vänner och fick även lära känna några uppfödare där av olika raser. Jättekul och hoppas jag nu träffar en av dem i Stockholm igen.

Den isländska naturen kan man bara inte beskriva – den måste upplevas, bilder kommer småningom efter att jag återgår till vardagen igen.

En liten griffon belge valp har äntrat vårt hem med buller och bång och Fiona har flyttat till Gry Wenche Ormset uppe i Sundsvall, hon skall förhoppningsvis ha en kull till som blir hennes absolut sista kull under våren 2015, den tilltänkta är Charlie som både kan para och har lämnat en kull tidigare.

Ulla har varit sjuk men vi har konstaterat att det inte var IL utan helt enkelt magen som inte tålde all avmmaskning med Droncit förra året och i dagsläget känner jag att jag har hellre en frisk hund än en hund som ska vara avelskossa med så många valpar som möjligt.

Att jag inte vet med Betty och Saana beror på att jag inte vet om jag vill fortsätta med lundehundavel och de två är mina öppna dörrar. Fiona och Sandy är två individer som har ett starkt immunsystem och därför anser jag att de kan gå vidare i avel en sista gång bara för rasens skull då de har mycket att tillföra rasen – goda friska gener, aldrig varit sjuka, bägge ögonlysta UA och mycket bra temperament plus att ingen av dem är ljudkänsliga.
Det blir Sandys kull nr 3 och det tycker jag räckker för en tik då hon ska hålla länge än och vara med oss flera år till hoppas jag.