tisdag 22 juli 2014

Lyckad helg

Hej hopp viken helg det varit igen, trots att mina egna hundar för tillfället är ur pälskondition, men istället välmusklade vilket domarna har noterat och var belåtna med samt deras härliga temperament.
BIR-avelsgrupp med Bobs tillsammans med Eriksro Charmiga Balder, Vingheias Irmelin, Eriksro Bright Star & Eriksro Bright Boromir.
Kritik: Fin avelsklass bestående av 3 kombinationer, där avelshanen präglat sin avkomma med god könsprägel, goda proportioner, storlek och övriga rastypiska detaljer som rörelser, extra tår, stabilt temperament. En värdefull avelshund som tilldelas HP

Min uppfödargrupp var enligt mig själv ojämn trots släktskapet men jag valde att få en kritik på en grupp av mina unga uppfödda hundar, dels för att vi bor i olika delar av världen och dels för att få en uppfattning om hur domaren anser mitt avelsarbete har varit. Vi blev placerade som 4:e bästa grupp med HP och en fin kritik:
Deltog med Eriksro Charmiga Balder, Eriksro Stojiga Sandy, Eriksro Bright Moon & Eriksro Bright Star.
Tre kombinationer, härliga huvuden, goda extra tår, välgående individer med tydlig familjeprägel. Alla rör sig rastypiskt och har utmärkt temperament. Vi gratulerar uppfödaren.
Två av dessa är kullsyskon, tre av dem är halvsyskon med varandra och den fjärde är modern till två av dem - just pga detta släktskap valde jag dessa fyra och det är intressant att se att trots den lilla genvariation är ändå individerna väldigt olika varandra i denna grupp - vilket faktiskt gläder mig då det är en allmän åsikt att alla lundehundar är lika varandra, men det finns skillnader.

NLK-utställning åkte vi på för att lämna tillbaka det fina vandringspriset för BIR-uppfödare vilket i sin tur gick vidare till kennel Vingheia vilket kändes som en stor seger även för mig då det är ett fortsatt avelsarbete på mina egna uppfödda hundar och samma tankesätt gällande sundhet, temperament och inavelskoefficient i kombination med varandra.
I gruppen deltog: Vingheias Villemo Sagadatter, Vingheias Vendelin, Vingheias Irmelin & Vingheias Saga
Denna grupp är otroligt vacker och bara strålar fram med fina rörelser – bak dessa finner man Eriksro Lunde-Fenris, Eriksro Trevliga Liam, Vingheias Silje & Arcticridge Talk To The Paw.
I övrigt fick alla Eriksroare EXC.
Charmiga Balder, Luriga Ludwig, Bright Star, Bright Moon, Stojiga Sandy, Dashing Doris, Mirakel-Ladyn & Magiska Moxy.
BIM-veteran blev Erikso Magiska Moxy som blir 10 år i höst, som BIR-veteran och BIM placerade sig Heike Av Vinterskogen, känns bra med en liten dubbel seger av fina gamla hundar då Eriksro Lunde-Fenris är far till Heike.
Som god 2:a veteran hanne placerade sig Eriksro Luriga Ludwig.

I Askersund samma dag blev det storslam för Eriksro:
Eriksro Sweet Island  BIR CERT CACIB
Eriksro Bright Boromir BIM CERT CACIB

Söndag utställning i Köping
Eriksro Bright Boromir BIM CERT CACIB
Eriksro Bright Star  BT-3 res-cert, res-cacib
Arcticridge Talk To The Paw BH-2 CERT res-cacib => SE. CH => NORD CH.

SLS-special
Eriksro Luriga Ludwig  EXC. BIM-veteran
Eriksro Magiska Moxy EXC.2 CK
Eriksro Mirakel-Ladyn EXC.
Eriksro Charmiga Balder EXC. CK
Eriksro Sweet Island  ??

Avböjde att delta med  uppfödargrupp då jag själv inte var på plats.

GRATTIS TILL ER ALLA!!!!!