fredag 20 december 2013

Året som gått

2013 har varit ett innehållsrikt år, mycket glädje har det varit, faktiskt mera än sorg. Charlie har visat framtassarna i ringen vilket har varit över förväntan, har haft ett par kullar valpar men har valt att satsa på att visa upp lundehunden istället i olika sammanhang.  För tredje gången erhöll jag Christen Langs vandringspris genom bästa uppfödargrupp på Norska Specialen samt har deltagit med flertalet uppfödargrupper under året och fått bra kritik för dem då det varit oftast 4 olika kombinationer samt både hanar och tikar så vad gäller aveln är jag fortfarande på rätt väg med tanke på rasstandardens storlek vilket gläder mig. Fortfarande är det temperamentet som är A och O för mig, vilket jag anser är viktigare än inavelskoefficienten - även om den också är viktig men mitt motto är att hunden ska också kunna fungera i familjen, inte bara vara vacker och fin och få en massa titlar - det är bara bonus. Mitt mål är att välja att avla på hundar där jag vet vad som ligger bakom till största delen och jag är mycket nöjd och stolt över vad jag har fått fram under årens lopp, som ett bevis på detta blev jag tilldelad ett hedersomnämnande från den Norska Lundehunds Klubben.

Möjligen 1-2 kullar planeras under 2014. De tikar som blivit parade under 2013 har alla lyckats bli dräktiga och ingen har gått tom vilket jag ser som en bedrift. Valparna har varit stora starka och kraftiga även om det bara varit små kullar, samt har jag valt att undvika avel där jag vet att det uppkommer fel i den närmaste släktskapet och vissa individer håller jag mej långt borta från att använda i avel av en eller annan orsak - men främst handlar det om hälsoskäl.
Kennelns 100:e valp är också född vilket blev en ensam valp i en kull med rekordstor födelsevikt på 265 gram vilken fick namnet Mr Big Bang.

Med detta önskar vi alla en riktigt GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR. Nya spännande saker kommer att dyka upp 2014 hos Kennel Eriksro, bara att följa med både webbsida, blogg och facebooksida.