måndag 15 december 2014

Svensk Vinnare 2014

Lundehundarna var först ut på söndagen för min del, lite bråttom blev det då domaren var väldigt noggrann samt hade domaraspirant med och därmed gick det lite långsammare.

eriksro sweet sugarPer Svarstad var lundehundsdomare för dagen, han tyckte Casper behövde kroppa till sig lite vilket väl stämmer men annars gillade han modellen liten, nätt och supertår både fram och bak. Exc.2 fick han iaf
Mio som inte riktigt ännu har fått tillbaka pälsen men som är på god väg var första gången i championklass och gjorde det med bravur EXC.2 CK.
Kennel Lyrypa´s var där med Moxy som för dagen var helt urfälld och därmed VG.3
Charlie som också gick första gången i championklass var trots det sura morgonhumöret slutligen på G och slutade som BIR CACIB SVENSK VINNARE 2014

Inte nog med det utan jag kunde även delta med uppfödarklass igen – HP & BIR-uppfödare
Gruppen bestod av: Eriksro Sweet Sugar, Eriksro Magiska Moxy, Eriksro Prince Caspian & Eriksro Bright Boromir.
4 olika kombinationer med 4 olika fäder och 4 olika mödrar. Är så superstolt över mina uppfödda hundar och hur jag äntligen lyckats få ner storleken.
Tusen tack till Maria Hedström för handling av Charlie i uppfödargruppen och massor av tack till kennel Lyrypas och kennel Boromir för att ni dök kom med era ögonstenar och ställde upp i uppfödargruppen.

Massor med grattisar till kennel Lyrypa´s för Svensk Vinnare 2014 på Lyrypa´s Topsy, en dotter efter Lyrypa´s Buster & Eriksro Magiska Moxy.

Jag hade ju räknat ut att jag bra skulle hinna ställa Ragnar själv med 40 petiter före och bara 17 lundehundar med snitt att domaren dömer ca 20-25 hundar/timme. Iom att det gick lite långsammare så blev jag lite stressad för jag visste inte hur det gick i andra ringen. Därav tackade jag nej till BIR/BIM fotografering för att skynda på med att samla ihop uppfödargrupp för att hinna med en bedömning på den också, så är det att ställa i två olika ringar samma dag.

Ragnar gjorde det gott med Exc.1 och vann sin klass – dock utan CK men jag är glad ändå. Holger som just klivit ut från valpklassen med en dag till godo vann också han sin klass med VG.1.

Någon entré i stora ringen gjordes inte denna gång heller – mycket skönare att åka iväg i god tid och slippa stressa till båten hem, ej heller någon BIR-fotografering pga lång väntetid, Charlie gör sig bäst i posé i naturlig position ute i skog, mark och berg.

Återigen en supertrevlig resa med härligt resesällskap, hennes lilla petit brabacontik knep Svensk Juniorvinnare 2014 så inte alls tokigt att vi kom hem med varsin ny vinnartitel.
Nu tar vi lite paus en månad innan vi är på språng igen…..